Elke maand ga ik een blog schrijven wat met training of voeding te maken heeft. Mijn eerste blog gaat over “Het perfecte trainingsprogramma”. Is er een perfect trainingsprogramma? Welke is dat dan? En waar vind je die dan?

Het eerste en tevens het aller belangrijkste dat we nodig hebben om een trainingsprogramma te kunnen maken is je DOELSTELLING!  Ga je zonder een doelstelling trainen, dan loop je eigenlijk als een kip zonder kop rond. Probeer je doelstelling zo gericht/specifiek mogelijk te maken (zorg dat die meetbaar is) en maak hier indien nodig ook korte termijn doelen bij, op deze manier zie je sneller of je op de goede weg bent om je uiteindelijk doel te behalen. Leveren de trainingen niet het gewenste resultaat op voor je doelen, aarzel dan niet om je programma aan te passen.

Heb je jouw doelstelling gevormd, dan ga je kijken naar wat er nodig is om jouw doelstelling te behalen. Denk hierbij aan welke vormen van trainingen geschikt zijn maar ook welke aanpassingen je eventueel zult moeten maken in je levensstijl. Je training is immers maar één gedeelte van een groter geheel.  “do everything you need to get the job done” 

Welke trainingsvorm/vormen zijn voor jouw geschikt? Ook dit is per persoon verschillend, naast dat de verhouding van de verschillende spiervezeltypes per persoon anders zijn (zo is de één meer een duur sporter, terwijl de ander meer een krachtsporter is), zul je rekening moeten houden met persoonlijke voorkeuren en eventuele beperkingen. Ga je bijvoorbeeld hardlopen terwijl je hier een bloedje hekel aan hebt, ga je het waarschijnlijk niet lang vol houden. Evenals dat je ook niet zwaar je benen gaat trainen als je net je benen gebroken hebt. Natuurlijk zal een marathonloper meer duurtrainingen doen en een sprinter meer krachttraining, de invulling en frequentie van deze trainingen zijn echter weer erg persoonlijk. Kijk dus goed naar jouw persoonlijke voorkeuren en doe datgene dat werkt voor jouw.  “één perfect schema dat voor iedereen werkt bestaat dus niet’

Nog een belangrijk punt is je rust, geef je lichaam de tijd om te herstellen van een training. Met de juiste training-herstel balans (supercompensatie), zul je het beste resultaat halen. Start je steeds te snel met je nieuwe training dan heb je een grote kans op overtraining en de daar bijkomende blessures.  

Wacht je te lang met het inzetten van je nieuwe training is je lichaam al weer terug op het oude niveau en zal het dus ook niet positief adapteren. 

In het kort:

  • Maak een specifieke en meetbare doelstelling
  • Kies de juiste de trainingsvorm (eentje die bij jouw past  en bijdraagt aan jouw doel)
  • Zorg dat je herstel/rust in de juiste balans is met je training.
  • Pas tijdig je programma aan

Kortom een perfect trainingsprogramma is erg persoonlijk, ga het dus ook dicht bij jezelf zoeken en vraag eventueel hulp/advies bij een professionele vakbekwame trainer, die zal je met alle liefde en plezier willen helpen. 

Met sportieve groet,

Edwin van der Linden

Ook zin om in jezelf te investeren?
Bekijk onze lidmaatschappen