Ik hoor je denken: "Echt waar? Een gezonde blog van de sportschool over de McDonald's?" Uiteraard! Je kan ook gezond eten bij de McDonald's hoor. Geen probleem!

Het lastigste bij een gezonde levenswijze is dat je jezelf allerlei dingen gaat ontzeggen. Weet je? Dat is helemaal niet nodig, mits je de juiste keuzes weet te maken. BALANS is hierbij het codewoord. Balans in je leven en ook je voeding. Allerlei eten zomaar laten staan maakt je vaak alleen maar geïrriteerd en hongerig. Dat schiet dus niet op. Maar jezelf af en toe een cadeautje geven is een zeer goede en zeer gewenste afwisseling van je wekelijkse stramien.

Een keer per week een 'cheatmeal' is een uitstekende manier om het lichaam weer op te laden en je psyche tot rust te manen. Het denken aan al dat eten wat je niet mag hebben is namelijk psychisch heel zwaar. Het helpt vaak om een vaste dag te hebben waar je wel een maaltijd mag eten wat je wilt. Zo heb je iets om naar toe te leven en hoef je je ook niet schuldig te voelen als je iets "fouts" eet. Maak er echter geen dagelijkse gewoonte van, dan is al het harde werk weer tevergeefs.

Wat ik al zei, balans is het sleutelwoord van onze visie op gezondheid. Onze FHIT’s visie op gezondheid is namelijk een combinatie van Training, Voeding, Gedrag en Herstel. Allemaal netjes in balans en meestal persoonlijk toegelicht met een eigen trainingsprogramma, voedingsadvies of maaltijdplan, coaching gesprekken en direct online contact met trainers. 

En wat zien we hier ook? Een HERSTEL-deel. En juist dat herstel-deel is heel belangrijk in de balans. Zie het als een elastiekje. Een elastiek kan niet eeuwig gespannen zijn, dan gaat de rek eruit en werkt het niet meer naar behoren. Zo is het bij ons ook. We kunnen wel hard werken of hard sporten, maar als er geen rustmomentjes, cheatmeals en vakanties worden genomen, gaan we er aan onderdoor, worden we ziek en zullen we niet meer goed kunnen functioneren.

FHIT’s biedt verschillende programma’s die je kunnen helpen om die balans te vinden in je leven. Hierbij wordt aandacht besteed aan de 4 elementen die basis vormen van een gebalanceerde levenswijze: je dagelijks denken en doen, je voedingsevenwicht, je bewegingspatroon en de wijze waarop je herstelt. Vraag de medewerkers voor meer informatie.

Terug naar de Mac. Wist je dat aan de achterkant van de placemat een heel schema staat van alle voedingsmiddelen van het eten wat je kan bestellen bij de McDonald's? Ja zeker! Je moet wel goede ogen hebben, de letters en cijfers zijn super klein, maar de calorieën en ingrediënten staan er allemaal op. Ook heel handig als je de VoedingsApp gebruikt!

Aanraders? Persoonlijk, uitgaande van mijn eigen ideeën, kan ik de salades hartelijk aanbevelen. MITS de dressings achterwege worden gelaten!

Hieronder de ingrediënten van de twee salades (per portie):
Caesar Salade:            
181kcal        7,7gr vet      3,1gr koolh.    24gr eiwit
Niçoise Salade:           
178kcal        4,8gr vet      11gr koolh.    21gr eitwit

Eet smakelijk!!

Geschreven door: Annigje Franssen voor F.H.I.T.'s Uden © 2017

Ook zin om in jezelf te investeren?
Bekijk onze lidmaatschappen