HIIT: High Intensity Interval Training

FHIT’s staat voor Fitness & High Intensity Training. Waarschijnlijk heb je al eerder gehoord van of gelezen over High Intensity Interval Training. Het kenmerkende van een HIIT workout is, zoals de naam al suggereert, de afwisseling van hoge intensieve activiteiten met korte rustperiodes.  Uiteraard wordt deze vorm van trainen in allerlei sporten toegepast, denk naar aan schaatsen, atletiek, wielrennen, lange-afstandslopen, maar ook aan bijvoorbeeld voetballen, (kick)boksen en basketbal. Kortom, in nagenoeg iedere sport iedere worden HIIT-workouts gebruikt. HIIT is dus een perfect alternatief voor langdurige trainingssessies die nu eenmaal tijdrovend en mentaal veeleisend zijn. 

Het voordeel van een HIIT-workout is dat je in een relatief beperkte tijd intensiever traint waardoor je zowel effectiever maar vooral efficiënter de beschikbare trainingstijd gebruikt. De vraag is waarom deze methode nu juist zo effectief is? 


Krachttraining vs. cardio

Waar cardiotraining vooral effect heeft op je calorieverbranding gedurende de training, stopt het lichaam na je krachttraining niet onmiddellijk met calorieën te verbranden. Na je training blijft je lichaam gedurende een bepaalde tijd nog extra calorieën verbranden. Omdat je langer calorieën blijft verbranden zou je kunnen concluderen dat krachttraining beter is voor je vetverbranding. Maar dat is toch wat kort-door-de-bocht. Natuurlijk verbrand je zorgt tijdens een goede cardiotraining behoorlijk wat extra calorietjes, terwijl je gelijktijdig ook je hart- en longfuncties verbetert.  

Vandaar dat beide vormen van trainen belangrijk zijn en een positief effect hebben je extra calorieverbranding. 


EPOC: het afterburn-effect

Na een intensieve training vraagt je lichaam naar zuurstof om te kunnen herstellen. Hoewel je spieren moe en voldaan tot rust komen, je hartslag en bloeddruk weer beide omlaag gaan, de snelheid van je bloedsomloop weer normaal wordt en je niet meer zo hoeft te hijgen, zal het zuurstofverbruik maar langzaam dalen. Het lichaam heeft namelijk extra energie nodig om te kunnen herstellen.

Dit fenomeen wordt ook wel EPOC genoemd oftewel Excess Post Oxygen Consumption genoemd.

Na de training wil het lichaam het verstoorde evenwicht herstellen. Niet alleen moeten de vocht- en energiereserves weer worden aangevuld, maar ook moeten de tijdens de training opgebouwde afbraakproducten (zoals melkzuur) worden afgevoerd en last but not least moet het beschadigd spierweefsel weer worden hersteld. 

Bij intensiever trainen neemt de EPOC sneller toe dan bij langer trainen. Dit betekent dat een lichte, maar lange training niet tot een hoge EPOC-waarde hoeft te leiden, terwijl een korte intensieve training al snel een hoge EPOC-waarde tot gevolg zal hebben.

Je hebt dus tijdens het herstel (na de training) extra zuurstof nodig. Je verbrandt dus ook extra energie gedurende EPOC-periode tot je zuurstofinname tot het normale rustniveau is teruggekeerd.

Tijdens dit proces van extra vetverbranding kan tot wel 72 uur na je training duren, mits je op de juiste manier hebt getraind. 


FHIT's12 optimaal op jouw eigen niveau trainen

FHIT's12 is het nieuwe concept van FHIT’s. Het is een intervaltraining waarbij gedurende 12 stations een hoge hartslagfrequentie wordt afgewisseld met een relatief korte herstelperiode. Omdat de herstelperiodes kort zijn, bereikt de EPOC hoge waardes. De rustperiodes zijn namelijk te kort zijn om volledig te herstellen zodat de zuurstofvraag en daarmee je hartslag hoog blijft. Maar ook weer niet té hoog, waardoor wordt voorkomen dat je vroegtijdig verzuurt. Alle voordelen op een rij:


1. Het EPOC-effect

FHIT's12 wisselt frequente periodes van intense activiteit met periodes van rust. Hierdoor bereik je tijdens de training in de regel dezelfde vetverbrandende resultaten als tijdens een veel langere trainingssessie met een lagere intensiteit. Maar omdat in vergelijk een FHIT's12 workout doorgaans meer zuurstof vereist, zowel tijdens als na de workout, zal het lichaam langer in een EPOC-fase komen en dus tot wel 15% extra calorieën verbranden.


2. Geen verlies van spierweefsel

Eén van de valkuilen van cardio is dat je er niet alleen maar vet mee verbrandt. Als je lichaam wanhopig op zoek is naar meer energie, moet namelijk ook het spierweefsel eraan geloven. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Gelukkig verlies je met een FHIT's12 workout veel minder of zelfs geen spierweefsel.

De reden is dat je minder lang bezig bent. De training duurt slechts 30-35 minuten, waardoor je lichaam veel minder tijd heeft om zich aan je spieren te vergrijpen. En ben je klaar met sporten, dan zorgt de juiste voeding voor het tegengaan van spierafbraak.


3. Verbetering van je conditie

Zoals gezegd kan cardio vooral een ontzettend goede manier zijn om je hart- en longfuncties te verbeteren. Dat is niet alleen handig als je aan het sporten bent. Ook in het dagelijks leven is een beetje conditie prettig; het maakt traplopen bijvoorbeeld een stuk makkelijker. 

Door die explosieve intervallen van inspanning wordt je hart getraind om sneller meer bloed rond te pompen. Je kunt inspanningen op die manier uiteindelijk langer volhouden. En dat effect komt sneller dan je denkt.


4. Het kost weinig tijd

FHIT's12 is ook gewoon een heel praktische keuze. Dat is vooral omdat het zo weinig tijd kost, slecht 30 – 35 minuten. Dat is aanmerkelijk beter in te plannen dan die lange trainingsessies!

Tijdgebrek wordt vaak genoemd om weer te stoppen met sporten, maar FHIT's12 elimineert dat excuus, want met een of meerdere keren 35 minuten per week bereik je al snel enorm resultaat! 


5. FHIT's12 is gevarieerd

Er zijn 3 verschillende FHITs12 workouts:

  • BoksFHIT: een workout waarin (kick)boks oefeningen worden afgewisseld met fitnessoefeningen. Conditioneel en kracht gecombineerd met helemaal je uitleven op bokszakken. 
  • BootyFHIT: in deze workout worden fullbody oefeningen afgewisseld met typische been-, billen- en core-oefeningen. Voor een nog strakker lijf.
  • PowerFHIT: een intensieve fullbody HIIT-workout waar je heel lijf van gaat profiteren. Intensief, zwaar en vooral uitdagend. 

Kortom, alle reden om vanaf 1 juli FHITs12 eens uit te proberen. Durf jij die uitdaging aan?


Ook zin om in jezelf te investeren?
Bekijk onze lidmaatschappen