Om succesvol je gewoontes te veranderen

zul je eerst jezelf moeten begrijpen.


In de laatste blogs heb je hopelijk een goed beeld gekregen over wat gewoontes zijn en welke gewoontes je wel dan wel niet wilt veranderen. Deze week 3 onderwerpen die betrekking hebben op je gewoontes blijvend te veranderen:

1. Je motivatie iets te willen veranderen;

2. De juiste mindset om iets te veranderen! 

3. Omgaan met pijn en plezierige prikkels


Wat je voorheen gewoon was te doen, is in deze tijd verandert. 

Sterker nog, wellicht is je antwoord op de vraag waarom je iets dat je gewend bent om het te doen. 

Je doet veel in je leven nu eenmaal onbewust omdat je nu eenmaal zo behoort. s ’Morgens in de auto of trein stappen om naar je werk te gaan, samen met je collega’s op vrijdagavond een biertje drinken, maar ook samen sporten of uit eten gaan. 

Je volgt “protocollen” zonder je af te vragen waarom je iets doet. In dat onbewuste gedrag bedenk je niet eens meer dat je wellicht mogelijkheden hebt om het anders te doen. 

En nu is het anders: je wordt door de omstandigheden gedwongen na te denken hoe het anders kan! Thuis werken, je sociale leven, je sporten, vakantie vieren…!

Zo word je in de nieuwe anderhalve meter maatschappij gedwongen het nieuwe “normale” te ontdekken. En dat betekent automatisch de gewoontes waarop je gewend was te varen in sommige gevallen niet meer toereikend zijn, Maar in hoeverre ben jij voorbereid om je leefstijl te veranderen?


Vandaag een testje: hoe gemotiveerd ben je levensstijl daar waar nodig aan te passen?

De adviezen t.a.v. de scores zijn niet in beton gegoten maar geven een goede indicatie. Ze zijn gebaseerd op de ervaringen en lessons learned van vele andere mensen die succesvol veranderd.

Het is belangrijk de vragen zo eerlijk mogelijk in te vullen. Je kan maar één persoon foppen…en dat ben jezelf ;).

Bekijk onderstaande stellingen en vraag je af in welke mate ze je motiveren of dat je ziet als mogelijke motivatieremmers. 

Waardeer het op een schaal van 1 tot 5 

(1 = Niet belangrijk – 2 = nauwelijks belangrijk – 3 = Enigszins belangrijk – 4 = Belangrijk – 5 = Extreem belangrijk)


1. Een omgeving die moeite heeft voor mijn aanpak en me niet ondersteunt in het helpen om mijn doelen te realiseren;

2. Het besef dat ik gezonder en fitter zal zijn als ik mijn doelen heb bereikt;

3. De resultaten van mijn inspanningen zal ik pas over een tijdje in de spiegel zien;

4. Mijn omgeving merkt op wat ik doe en complimenteert me met positieve opmerkingen;

5. De angst dat ik zal falen. Ik vind consequent volhouden lastig;

6. Mijn zelfvertrouwen zal groeien als ik mijn doel behaal en ik zal een beter gevoel hebben over mezelf;

7. Steeds sporten en consequent op mijn voeding letten vergt erg veel energie en opoffering;

8. Ik zal energieker in het leven staan en makkelijker de dagelijkse dingen kunnen doen;

9. Sommige oude gewoontes die ik prettig en leuk vind moet ik opgeven wanneer ik mijn doel wil behalen;

10. Het zal me gelukkiger maken als ik straks met voldoening kan terugkijken hoe ik er voorheen voor stond;

11. Het leven wat ik nu leef, heeft zo zijn voordelen en is gemakkelijk;

12. Mijn omgeving zal prettiger op mij reageren als ik mijn levensstijl zou veranderen;

13. Sommige mensen in mijn omgeving zullen het prettiger vinden als ik mijn huidige levensstijl niet zou aanpassen;

14. Ik hoef me minder zorgen te maken over mijn gezondheid, nu en in de toekomst, als ik zou veranderen

15. Sommige mensen zullen zich ongemakkelijk voelen wanneer ik zou veranderen

16. Sommige mensen zullen het fantastisch vinden wanneer ik zou veranderen

Tel nu de gegeven scores die je hebt toegekend aan alle oneven vragen bij elkaar op: _____

Tel daarna de waarden van de even vragen op: _________.


Misschien heb je het al opgemerkt, maar de even getallen noemen de voordelen en de oneven getallen noemen de nadelen waarmee te maken zou kunnen krijgen tijdens je veranderproces. Op grond van je antwoorden krijg je een indruk hoe het gesteld is met je motivatie om jouw levensstijl daar waar nodig aan te passen, 

Is je score op de EVEN-vragen rond de 28, en de antwoorden op de ONEVEN-vragen hoogstens 17 dan zit het goed met je motivatie en ben je klaar voor de actie-fase. Scoor je lager op de even-vragen, en/of hoger op de oneven-vragen, ga dan goed bij jezelf te rade of je wel echt wil en kunt veranderen.

Complimenten als je deze toets eerlijk hebt ingevuld. Het is een eerste confrontatie met jezelf, het vertelt je ook dat je serieus met je nieuwe doelen bezig bent.


Verantwoording

Bovenstaande vragenlijst is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, onder andere van Prochaska en DiClemente.


Ook zin om in jezelf te investeren?
Bekijk onze lidmaatschappen